Међународни центар за каријерни развој и јавне политике –  ICCDPP

Међународни центар за каријерни развој и јавне политике (The International Centre for Career Development and Public Policy) – ICCDPP покренут је 2004 године са циљем разматрања и дијалога о политикама у области каријерног вођења и саветовања.

Детаљније о организацији и активностима можете прочитати на: iccdpp.org

Центар редовно прикупља и објављује истраживања у овој области. У склопу ове иницијативе организују се и симпозијуми који окупљају актере из различитих земаља како би одговорили на нека важна питања у области политика каријерног вођења и саветовања. На симпозијуму 2019. године учествовала је и делегација Србије, о чему можете детаљније погледати у билтену Каријера и Мобилност, бр.6.

Резултат рада Симпозијума 2019. године је заједничка препорука за развој политика у области образовања, запошљавања и социјалне заштите, које би омогућиле развој и унапређење ефективности услуга каријерног вођења и саветовања. Преглед ових препорука на енглеском језику доступан је овде.

Превод ових препорука на српском језику доступан је овде.


Нова европска агенда вештина (New Skills Agenda)

Током 2020. године успостављена је Нова европска агенда вештина која садржи већи број активности које имају циљ подршку појединцима и организацијама у развоју вештина, потребних за:

  • јачање одрживе конкурентности
  • обезбеђивање друштвене правичности, уз једнак приступ образовању, обукама и целоживотном учењу
  • изградња отпорности реаговања на кризе, на основу искустава током пандемије корона вируса.

Неке од планираних активности укључују:

  • Развој вештина
  • Промоција признавања претходног учења, програма преквалификације и доквалификације
  • Подршка развоју предузетништва, трансверзалних вештина и промоција СТЕМ професија
  • Промоција целоживотног учења, итд.

Више о овој агенди доступно је на сајту Европске комисије.


ЕВРОПСКЕ ИНИЦИЈАТИВЕ У ВЕЗИ СА СТРУЧНИМ УСАВРШАВАЊЕМ МИКРОКРЕДЕНЦИЈАЛИ И ИНДИВИДУАЛНИ НАЛОЗИ ЗА УЧЕЊЕ

Индивидуални налози за учење (Individual Learning Accounts) представљају иницијативу која би омогућила што већу доступност стручног усавршавања и обука у циљу професионалног развоја и веће проходности кроз тржиште рада. Наведена иницијатива предлаже издвајање јавних буџетских средстава која би грађани из различитих циљних група (запослени, самозапослени, активни у атипичним облицима рада, незапослени и лица ван радне снаге) могли да користе у циљу развоја компетенција и стицања вештина које би им могле бити од користи у различитим периодима каријере.  Више о Препоруци можете прочитати овде: consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/06/16/council-recommendation-on-individual-learning-accounts-to-boost-training-of-working-age-adults/ 

Када је реч о микрокреденцијалима (micro-credentials), они доприносе развоју вештина и компетенција кроз различите образовне формате који не захтевају дуже временске периоде учења, попут онлајн курсева, кратких обука, семинара и других облика кратких образовних програма.  Микрокреденцијали признају стечене исходе учења и на флексибилан, циљани начин подржавају особе да развију знања, вештине и компетенције потребне за лични и професионални развој. Више о Препоруци можете прочитати овде: consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/06/16/council-recommends-european-approach-to-micro-credentials 

Заједничка за обе иницијативе јесте подршка инклузивности и омогућавање што већем броју људи да стекну вештине и знања која су им потребне током живота. Више о европским иницијативама у погледу стручног усавршавања можете сазнати на линку: digital-skills-jobs.europa.eu/en/latest/news/individual-learning-accounts-and-microcredentials-two-new-european-commission-proposals. 


ЕВРОПСКА ГОДИНА ВЕШТИНА (EUROPEAN YEAR OF SKILLS)

Током Европске године вештина (енгл. European Year of Skills – EYS), одржане у периоду од маја 2023. до маја 2024. године, одржан је низ догађаја широм Европе на тему развоја вештина неопходних за унапређење проходности на тржишту рада. Након што је крајем маја прошле године одржана и завршна конференција под називом „Европска година година вештина – шта следи даље?” (енгл. European Year of Skills – What comes next?), Европска комисија представила је низ препорука у погледу развоја вештина.  

Као главни циљ у наредних неколико година истиче се промоција целоживотног учења и оснаживање корисника да се укључе у различите програме за развој компетенција и меких вештина. Сходно томе, улагање у развој вештина посматра се као инвестиција у даљи професионални развој, а како би обуке биле доступне што већем броју корисника, радиће се на даљем развоју индивидуалних налога за учење (енг. Individual Learning Accounts). У погледу доступности обука, подстиче се даљи рад на дигитализацији програма обука, те укључивање корисника из осетљивих и мање заступљених група у програме за стручно оспособљавање и развој вештина. Препознавши да је уз промоцију значаја развоја вештина међу корисницима, важно радити и на истицању значаја вештина међу послодавцима, предлажу се и смернице за послодавце како би у процесу селекције и развоја талената у компанијама више пажње посветили унапређењу вештина и компетенција. 

Више информација о резултатима догађаја одржаних током Европске године вештина, као и препоруке за даљи рад на развоју вештина, доступно је на званичном веб-сајту: year-of-skills.europa.eu 

Европска иницијатива UNION OF SKILLS

Препознавши потребу за континуираним развојем како би се одговорило на брзе, донамичне и континуиране промене и унапредила проходност појединаца различитог узраста и нивоа квалификација кроз тржиште рада, Европска Унија покренула је у марту 2025. године иницијативу под називом Union of Skills (енгл. унија вештина).

Како се наводи на званичном веб-сајту, ова иницијатива требало би да омогући:

  • више прилика за развој основних и напредних вештина
  • више могућности за континуирани развој знања и вештина
  • лакше запошљавање у земљама ЕУ
  • привлачење, развој и задржавање запослених који су препознати као таленти у различитим областима рада широм ЕУ

Као главне компоненте иницијативе наводе се:

  • оснаживање појединаца различитог узраста и нивоа квалификација да се укључе у обуке и друге програме за развој знања и вештина
  • оснаживање појединаца различитог узраста и нивоа квалификација да учествују у програмима доквалификације и/или преквалификације кад год се укаже потреба за тим
  • пружање подршке програмима радне мобилности
  • развијање и ширење базе талената у различитим областима рада како би се подстакле иновације, раст и конкурентност на тржишту рада

Детаљније информације о иницијативи Union of Skills доступно је на званичном веб-сајту https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_657


LTA Иницијатива „Унапређење инклузије кроз каријерно вођење“

ТСА активности (Training and Cooperation Activities) представљају међународне активности сарадње (семинари, обуке, конференције, истраживања) и саставни су део програма Еразмус+, а служе успостављању контаката и партнерстава за нове пројекте, али и размени добрих пракси између актера у различитим секторима.

TCA активности могу бити део дугорочних иницијатива – Long-term Activities (LTA), тј. скупа активности које повезује једна тема. Размена знања у оквиру LTA активности омогућује да појединачни ТCА догађаји буду више прилагођени стварним потребама практичара, а посебну предност ове иницијативе чини праћење и евалуација остваривања постављених заједничких циљева.

Фондација Темпус је, почевши од 2024. године, у улози координатора једне од LTA иницијатива у области каријерног вођења, под називом „Унапређење инклузије кроз каријерно вођење“ (Enhancing Inclusion Through Guidance). Трајање ове иницијативе је планирано до 2026. године, а уз Фондацију Темпус, националну агенцију за спровођење програма Еразмус+ у Србији, иницијативи су се до сада прикључиле и националне агенције Данске, Естоније, Литваније и Аустрије. Више о иницијативи доступно је на веб-сајту saltoinclusion.eu/projects/enhancing-inclusion-through-guidance/.

У организацији Фондације Темпус, у Београду је, у периоду од 20. до 22. новембра 2024. године одржан ТСА догађај „Унапређење социјалне инклузије ученика са тешкоћама у развоју и учењу кроз услуге каријерног вођења”. Препознавши каријерно вођење као моћан механизам за оснаживање и социјалну инклузију младих из осетљивих група, први догађај у оквиру ове иницијативе фокусирао се на развој компетенција каријерних практичара из сектора образовања који раде са младима са тешкоћама у развоју и учењу. Кроз уводно предавање и паралелне сесије, учесници из десет земаља (Србија, Данска, Естонија, Литванија, Аустрија, Словачка, Ирска, Холандија, Немачка и Летонија) имали су прилику да се повежу и размене примере добре каријерног вођења намењене ученицима из осетљивих група. Током догађаја, учесници су имали прилику да се повежу са колегама из других земаља Европе и раде на развоју идеја за неке наредне пројекте на тему унапређења социјалне инклузије кроз развој услуга каријерног вођења. Детаљније информације о предавањима и радионицама одржаним током догађаја можете пронаћи на овом линку.

Током 2025. године очекују нас још два догађаја у оквиру ове иницијативе – у јуну у Талину и у новембру у Београду, а информације ће бити доступне на веб-сајту erasmusplus.rs/tca-dogadjaji-namenjeni-sektoru-obrazovanja/.

Start typing and press Enter to search